Zakelijk
De rol van een arbodienst in ziekteverzuimpreventie en -beheer
Wist jij dat een arbodienst een erg belangrijke rol speelt in het helpen en voorkomen van ziekteverzuim op de werkvloer? Ziekteverzuim kan een grote impact hebben op een bedrijf. Enkele van de gevolgen waar een bedrijf tegenaan kan lopen door ziekteverzuim zijn bijvoorbeeld extra financiële lasten, minder productiviteit en chaos op de afdeling. Mocht er vermoeden zijn dat een werknemer langdurig ziek wordt of langdurig uitvalt, dan kan de arbodienst worden ingeschakeld om te kijken of ziekteverzuim voorkomen kan worden of om in te lichten welke preventieve maatregelen het kan inzetten.
Voorkomen is altijd het doel
De arbodienst zet altijd het doel om ziekteverzuim te voorkomen. Er wordt daarom vaak al ver voordat er sprake is van een zieke werknemer gewerkt aan preventieve strategieën. Maar wat houdt dit precies in? Dit betekent dat een arbodienst langskomt om de werkvloer te controleren op potentiële risico’s en verbeterpunten. Er wordt gekeken of alle wetgevingen netjes worden nageleefd op de werkplek, of er een goede dynamiek aanwezig is en of er gezondheidsbevorderende maatregelen genomen kunnen worden die de kans op ziekteverzuim kunnen verkleinen. Vervolgens moet de werkgever het evaluatierapport doornemen en de aangegeven verbeterpunten doorvoeren.
Begeleiding tijdens ziekteverzuim
Het werk van een arbodienst stopt niet bij het preventiewerk. Mocht een werknemer ziek worden, dan staat de arbodienst klaar om deze werknemer te begeleiden. Het doel van deze begeleiding is om te zorgen dat zowel de werknemer als de werkgever er alles aan doen om het re-integreren zo makkelijk mogelijk te maken. Zodra de werknemer een medisch akkoord heeft om weer terug aan de slag te gaan, stelt de arbodienst een plan op. In dit plan wordt er stapsgewijs beschreven hoe de werknemer stap voor stap weer terug tot zijn oorspronkelijke positie komt. Deze begeleiding voorkomt dat er te veel verantwoordelijkheid in één keer op het bord komt van de werknemer die tijdelijk of een lange tijd uit dienst is geweest.
Communicatie en coördinatie van de arbodienst
Een ander belangrijk punt om te benoemen, is het werk in communicatie en coördinatie dat een arbodienst uitvoert. Wanneer er sprake is van verzuim, dan heeft zowel de werknemer als werkgever vaak een hoop vragen en onduidelijkheden. Goede communicatie is op zo’n moment van cruciaal belang. De arbodienst zorgt dat er zo goed mogelijk wordt samengewerkt, zowel met de bedrijfsarts, de werknemer, de werkgever en de verzekeringspartij.